Friday, August 28, 2009

Darul ce se accepta rar

Cand ai spus ultima data “dar”? Nu ma refer la cadou, ca sa ma fac inteles. Ma refer la acel “dar” enervant, care vine sa darame ceea ce fusese spus inaintea sa. Seamana, daca pot compara astfel, cu acel dar care iti este varat in buzunar pentru ca apoi sa fii arestat la iesire ca l-ai furat din magazin. Ceva placut aducator de momente “delicate”. Ceea ce imi place mie insa la acest dar este ca nu poti sa te feresti de el orice ai face si in orice domeniu ai activa in aceasta societate. Ba mai mult este prezent si in casa ta sufleteasca, adapostit, asteptand momentul neprielnic pentru a iesi la suprafata si a-si face simtita prezenta. Sa dau si un exemplu in acest sens: “Mereu am stiut ca esti o persoana deosebita, care m-a fascinat de la prima privire si care ma intelege si imi ofera tot comfortul sufletesc de care am avut si am nevoie atat de mult (si acum vine) DAR cred ca eu sunt de vina pentru ca inca ma gandesc la ce vreau de la viata si cred ca tie ti-ar fi mai bine fara mine; de aceea am venit acum ca sa te rog sa ramanem doar prieteni in loc de iubiti.” Cat de bine poate suna! Atat de pozitiv, atat de inocent. Este pur si simplu… perfect! Si gandeste-te ca ai facut asta fara sa folosesti nici macar o negatie. SUPER! De asta am crezut mereu ca lucrurile simple sunt cele care conteaza cu adevarat. Stiu ca si negatia are forma ei artistica, insa acest “dar” este diabolic in ambele sensuri, atat pozitiv cat si negativ.

Ok. Exemplul de mai sus este destul de elocvent, dar potrivit pe tiparul sentimental. Am sa consider acum altul, mai pragmatic. Te duci ca un om obisnuit sa testezi, sa zicem, un Mercedes-Benz. Esti banal si lipsit de importanta pentru dealer asa ca iti explica totusi cat de buna e masina, insa are apoi grija sa iti aminteasca statutul tau social: “Avem masina de test echipata cu un motor de 2.000 de cmc cu 140 CP, pe benzina, care vine in standard cu piele, xenon, jenti de 17” etc. Are un consum foarte bun si mai ales o manevrabilitate excelenta, datorita numeroaselor sisteme de asistenta si de siguranta, dar momentan nu este disponibila deoarece este la revizie.” Simplu, nu? Masina poate fi sau nu la revizie, insa tu in mod sigur pleci acasa la fel cum ai venit. Nu trebuie sa fii abil ca sa il folosesti. De fapt este un cuvant rudimentar. Sa negi un lucru impune explicatii si raspunsuri la eventualele intrebari ce pot urma, insa acest cuvintel (ca nu pot sa ma gandesc la el ca la un cuvant) te exonereaza. Pentru cineva inteligent intelesul acestui cuvintel rudimentar este usor de inteles. El este o conjunctie si deci prin urmare leaga doua propozitii. Cum e putin probabil sa ai doua propozitii cu aspect pozitiv legate de catre acest cuvintel nemernic cred ca stii la ce sa te astepti atunci cand il intalnesti. Exista si cazuri fericite si as vrea sa dau un exemplu pentru a nu fi acuzat de negativism: “Stim ca este o perioada economica dificila pentru toata lumea, dar avand in vedere modul tau de indeplinire al obiectivelor propuse am decis sa iti acordam un bonus.” Si aici as dori sa evidentiez faptul ca desi e folosit pentru a “ridica” si nu pentru a “darama”, acest cuvintel leaga doua propozitii cu aspect diferit.

Cam asta cred eu pe scurt despre daruri. Nu o sa fac acum un curs de gramatica, dar cred ca acest cuvant ar trebui folosit cu moderatie si nu abuziv deoarece este greu sa mai indrepti ceva dupa ce l-ai pus. Inseamna sa minti. Un simplu “nu” ar fi de ajuns pentru a mentine totul clar. Cam atat deocamdata, pentru ca trebuie sa ma duc sa gasesc un dar…

DSC00058

No comments:

Post a Comment